Hugiról

Egyszer étteremben szeretnék dolgozni, szakácsként. Persze ehhez el kell végeznem a megfelelő iskolát. De addig is, virtuális éttermem kedves virtuális vendégei, nagy szeretettel mutatom az étlapomat. Ugyan nincs, csak egy étkészletem és tálalásból is van még mit tanulnom, sőt, fotósiskolába sem jártam, de nagy élvezettel főzök a családomnak. Receptek és történetek, kicsit személyes hangvételben, családias környezetben, született bölcsészként sok szóval, de azért csak olvassák bátran. 2013-tól a receptleírások végén azok elkészítési költségeit is feltüntetem. Isten hozta önöket Huginál!

Reakciók

Facebook

Cimkék

agyag tálas (4) alkohol (1) alma (4) amerikai (5) ananász (1) aprópecsenye (3) apróra vágott hagymát... (56) bab (4) babapiskóta (1) bacon (15) banán (1) barack (3) belsőség (3) besamel (2) birka (1) birkasajt (1) bor (1) borókabogyó (1) brokkoli (1) burgonya (25) camembert (1) chili (1) Címkék (1) citrom (4) cseresznye (1) csirke (32) csirkecomb (8) csirkemáj (1) csirkemell (18) csirkeszárny (4) csirkeszív (2) csokis (8) csokoládés (8) csülök (2) cukkini (12) darált hús (15) desszert (23) dió (2) disznó (35) ecet (2) egytálétel (44) előétel (4) fahéj (2) fehérrépa (2) feltét (6) főétel (109) fokhagyma (17) főzelék (7) gesztenye (1) gomba (17) görög (2) gyöngyhagyma (1) gyümölcs (6) hagyma (15) hal (4) hidegkonyha (4) hús (83) joghurt (1) juhtúró (3) kacsa (2) kacsacomb (1) kakaó (1) káposzta (8) karaj (7) karfiol (1) kecske (2) kecskesajt (1) kókusz (1) kolbász (4) köles (1) köret (29) krém (7) kukorica (10) lekvár (2) lencse (1) leveles tészta (1) leves (17) lilahagyma (3) magyar (19) majonéz (2) marha (5) meggy (1) menza (4) mérlegbarát (64) mexikói (2) mozzarella (1) muffin (2) mustár (9) nagyi (2) nana (10) nehéz étel (1) nyúl (1) olasz (9) oldalas (1) padlizsán (1) paradicsom (25) párizsi (2) patisszon (6) petrezselyem (1) pezsgő (1) pirospaprika (22) pisztráng (1) pogácsa (1) ponty (1) póréhagyma (1) pritamin paprika (2) puding (2) pulyka (12) pulykamell (8) pulykaszárny (1) rák (2) rakott (4) reggeli (2) répa (22) rizs (12) rizsa (10) sajt (31) sajtkrém (2) saláta (12) sárgaborsó (1) sertés (35) sertéscomb (11) sertéslapocka (11) sonka (3) sós sütemény (5) spárga (1) sütemény (18) szalonna (17) szárnyas (37) szarvasgomba (1) szlovák (1) tarja (7) tej (1) tejföl (6) tejfölös (23) tejszínes (8) tepsis (30) tészta (25) tojás (16) tök (3) torta (6) túró (5) túró rudi (1) uborka (3) vargányagomba (1) vegetáriánus (4) vendégváró (2) virsli (4) zabpehely (1) zakuszka (1) zeller (2) zöldbab (7) zöldborsó (8) zöldpaprika (7) zöldséges (65) zuza (1) Címkefelhő

Rákóczi túrós

2012.02.11. 19:06 :: _hugi

A Rigó Jancsi sikerén felbuzdulva úgy döntöttem, megpróbálkozom egy másik bonyolult süteménnyel, az én kedvencemmel, a Rákóczi túróssal. Részemről, ahogy azt már korábban is írtam, minden, ami túrós, az jöhet. Túró rudi, túrós batyu, túrós palacsinta, túrókrém, túrópuding, bármi. A cukros tojáshab pedig a másik gyengém. Egy szó, mint száz, számomra a Rákóczi túrós a tökéletes sütemény. Újpesten van egy cukrászda, ahol úgy készítik, hogy egy leheletvékony linzertésztán egy leheletvékony lekvárréteg van, azon egy ujjnyi vastag mazsolás túróréteg, és azon egy jó 4-5 cm magas hab, amit éppen csak megszikkasztanak, hogy a teteje picit megbarnuljon, de a hab állaga ragacsos maradjon. Na, ez persze nem a klasszikus recept, de a legfinomabb... Valami hasonlót terveztem én is.

Mivel a Székelykáposztánál felmerült kommentben az étel eredetének elmesélése, lássuk, miért is Rákóczi túrós a Rákóczi túrós. Szögezzük le: semmi köze a szabadságharchoz és Ferenchez. A sütemény Rákóczi Jánosról, a Gellért-szálló egykori éttermének szakácsmesteréről, konyhafőnökéről kapta nevét. Ő találta ki ezt a csodálatos süteményt, amelynek receptje az 1958-ban, Brüsszelben megrendezett világkiállításon előkelő helyezést ért el, és azóta sütik kicsik s nagyok széles e Magyarországon. Ennyit a meséről, lássuk a receptet!

A tészta:

A Rákóczi alapja egy linzer tészta. Még ezelőtt soha nem készítettem linzert, úgyhogy teljesen új dolog volt ez számomra, de könnyedén megbirkóztam vele.

5 dkg porcukor
10 dkg vaj
15 dkg liszt

Semmi rafinéria, csak össze kell gyúrni ezeket a dolgokat. Nem hittem, hogy össze fog állni, de végül mégiscsak, nagy örömömre a száraz, apró darás tésztából egy nagy egész lett. Nem kell sokáig gyúrni, amint összeállt, már ki is nyújtottam. Ez a mennyiség egy 20x30-as, szóval egy kisebb fajta tepsire méretezett adag, ebben a formában nagyjából 1 cm vastag lesz a tészta. Villával jl megszurkáltam, és betettem a 200 fokra előmelegített sütőbe, mindössze néhány percre. Amikor elkezd barnulni a teteje, akkor már jó is, ezt nagyjából 3-5 perc alatt éri el.

Töltelék:

A linzertészta és a hab közé lekvár és túró kerül. A tésztát nem kell, vagyis inkább nem szabad kivenni a tepsiből, mert még kétszer visszakerül a sütőbe!

A lekvár adott: van egy üvegben, ha minden jól megy, akkor valamilyen házi, igazi finom baracklekvár. A gyümölcs fajtája egyébként gyakorlatilag mindegy, én nagynéném-féle baracklekvárral készítettem (ez volt itthon), de pl. a már említett újpesti cukrászdában legutóbb áfonyalekvárral készítették, náluk ez változó.

A vékony/kevésbé vékony lekvárrétegre (ízlés dolga) kerül a túró.

50 dkg túró
7-10 dkg búzadara (attól függ, mennyire lesz vizes a végén az egész)
10 dkg kristálycukor
1 egész tojás
reszelt citromhéj (ha van...)

Jól összekevertem a hozzávalókat (kézi mixerrel is lehet), lényeg, hogy minél kevésbé legyen darabos, majd rárétegeztem óvatosan a lekvárra spatulával, hogy lehetőleg ne keveredjen össze. Mazsolával egyébként meg lehet spékelni, nekem most valahogy nem jutott eszembe.

 

A sütit ebben a fázisában visszatettem a sütőbe, 180 fokra, és addig sütöttem, míg úgy nem látszott, hogy megszikkadt rendesen a túró. Ezt nálam kb. 20 perc alatt érte el, sütője válogatja.

A hab:

A sütemény szíve, lelke, kinek mi jelent többet.

A mennyiség tökéletesen szakács-függő. Az alapreceptben 10 dkg van megadva, nekünk 14 dkg volt itthon lefagyasztva, úgyhogy annyiból csináltam. Elbír 20-at is, az újpesti cukiban szerintem legalább fél kilóval csinálják, olyan magas habja van...

14 dkg tojásfehérje
14 dkg kristálycukor

A cukrot hozzáadtam a fehérjéhez, majd kézi mixerrel kemény habbá vertem.

Nos, a Rákóczi túros eredetileg úgy néz ki, hogy a habot csíkokban teszik rá, zebramód lekvárral felváltva. Na, ez az, amit én máshogy csinálok, mert imádom azt a ragacsos habot, úgyhogy én csak egyszerűen ráborítottam a túróra az egészet és visszatettem a sütőbe.

 

Nagymamám szerint a habot csak szikkasztani kell a meleg sütőben és már nem kell bekapcsolni, mert úgy megég. Sajnos már nem tudom megkérdezni tőle, hogy tényleg így van-e, úgyhogy kb. 5 percig sütöttem 200 fokon, utána viszont lekapcsoltam és még 10-15 percig bent hagytam. A végeredmény nagyon jó lett, úgyhogy ez egy működő technika.

A sütőből kivéve érdemes megvárni, míg kihűl, egyrészt, mert a habnak le kell nyugodnia, másrészt melegen folyik a túró. Mi kevésbé bírtuk kivárni, de ez az ára a haspókságnak. Az első sort megettük melegen-folyósan, a többit megvártuk, míg kihűl.

 

Ebből az adagból 20 db normális méretű Rákóczi lesz, mi ezt öten két nap alatt fogyasztottuk el, mert igyekeztünk visszafogni magunkat. Veszélyesen finom volt.

Szólj hozzá!

Címkék: magyar tojás túró sütemény desszert lekvár

A bejegyzés trackback címe:

https://eatathugis.blog.hu/api/trackback/id/tr844076032

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása